JET

Senaste inläggen

Av jet - 27 mars 2013 12:00

Varför sill på Påskbordet?

Varför Påskmat i huvudtaget?

Det ska vi ta reda på nu på studds i Jet Education   


PÅSK-Påskbordet:



Påskmat

Det som var vanligast förr i världen på Påskbordet var ägg och kött, eftersom man inte åte det under fasteperioden. I dag har fiskrätter som sill, böckling, Janssons frestelse och lax blivit det vi äter mest under påsk. Under 1900 talet blev lammkött allt vanligare. I den judiska traditionen har påskalammet stor symbolisk innebörd genom ursprunget i uttåget ur Egypten. Genom att bestryka sina dörrar med blodet från ett nyslaktat lamm undkom man dödsängeln och kunde återvända till sitt land.


Påskmat varierar mellan olika regioner och landskap i Sverige men innehåller ofta ägg, lamm och laxrätter i olika tillagningar.
I Finland finns en påskrätt som kallas memma, detta är en efterrätt som i huvudsak är gjord på rågmjöl, rågmalt och sirap. Denna äts oftast med strösocker och kaffegrädde.


Påskmaten omfattar inte bara påskaftonens påskbord utan även de lokala traditioner som utvecklats för de övriga påskdagarna


PÅSK-Varför Påskägg?



Påsk ägg


Påskägget är en symbol för fruktbarheten och återuppståndelsen.

Att vi äter ägg på påsken hänger ihop med att förr i tiden lade inte hönsen ägg på vintern. De började äggproduceringen igen på våren, ungefär vid fastan. Eftersom man inte åt ägg under fastan blev det ett större lager av ägg, därför hade man detta på matbordet under påskfirandet.

 


Att måla ägg är en gammal kristen tradition. Ägg målas i stora delar av västvärlden. Det var vanligt att man gav bort ägg som ibland var dekorerade eller hade små inskripter. Traditionen att ge bort ägg lever kvar genom våra godisägg som då ibland göms och barnen får leta efter dem i tron om att påskharen gömt påskäggen. Att det är påskharen som gömmer äggen är en myt från 1600-talets Tyskland.

 


PÅSK-Tron på Påsk förr i Sverige:


Folktrons påsk:

Påsk i Sverige firas sedan 1844 efter den gregorianska kalenderns regler. Fram till 1969 präglades långfredag av att de flesta affärer och offentliga nöjen hade stängt till minne av Jesu korsfästelse.


Vi som jobbade då kommer starkt i håg Långfredagen som årets tråkigaste och långsammaste dag. Själv trodde jag att det hette Långfredag bara för den var så långtråkig och låååång! Allt var stängt, det var bara tråkiga tv program på de stackars två Tv kanaler jag hade på 70-talet och så väntade man på Påskafton då det roliga hände.

 

Av jet - 26 mars 2013 12:00

Vad är Påsk?

Hur firar man Påsk?

Och varför firar man Påsk?   

Det ska vi ta reda på i Jet Education som startar NU! 


PÅSK-Jesu Död och Uppståndelse:



Påsk
Påsken är den viktigaste kristna högtiden då vi firar Jesu död och uppståndelse. Under påsken instiftade Jesus nattvarden. Under påskhelgen begrundar vi hur Gud i Kristus försonade världen med sig själv genom Jesu död på korset.
Hur hans blod blev utgjutet för vår skull på Golgata kors. Han kom för att ta bort världens synd. Utan att ha förtjänat det står vi som rättfärdiga inför Gud genom tron på Jesus Kristus.


Budskapet om hur Jesus blev korsfäst och sedan uppstod tillhör det mest centrala i den första kristna förkunnelsen. Detta kan vi läsa om i Apostlagärningarna och breven i Nya Testamentet.
Eftersom Jesus uppstått och lever idag kan han hjälpa dem som kommer till honom. Detta är fortfarande det viktigaste som kristna har att vittna om åt medmänniskor.


PÅSK-Enligt Påskberättelsen:



Planer på att döda Jesus
Jesus förklarade för sina lärjungar att han måste bege sig till Jerusalem och att han där skulle bli förrådd och dödad på ett kors och att han på tredje dagen skulle uppstå från de döda. Allt som profeterna hade skrivit om Jesus skulle gå i uppfyllelse. Men lärjungarna tyckte att han talade i gåtor och förstod ingenting av detta.


När Jesus uppväckte Lasarus från de döda fick de religiösa ledarna höra talas om detta och blev rädda för att de skulle mista sitt inflytande. De beslutade att döda Jesus och gav befallning om att den som visste var Jesus fanns skulle tala om det, så att de kunde gripa honom. Jesus vandrade därför inte längre öppet omkring bland judarna.


Påskfirande på Jesu tid
På Jesu tid var påskfirandet en årlig festvecka då judar från hela den romerska världen kom till Jerusalem för att fira högtiden. Påsklammet fick endast slaktas i Jerusalems tempel.


Judarnas påsk firades till minne av israeliternas räddning ut ur slaveriet i Egypten. När Herren hemsökte Egypten gick han förbi israeliterna när han såg att de bestrukit sina dörrposter med blodet från ett lamm som offrats. (Ordet påsk kommer från hebreiskans pasách som betyder "gå förbi", "skona".)


Denna händelse var en förebild för Jesu död på korset. Jesus var Guds syndfria och rena lamm. Hans blod rann på korset för att rädda alla människor från synd och död.





Jesus beger sig till Jerusalem
Man beräknar att det vallfärdade flera hundratusentals judar till Jerusalem under påskhögtiden.


Också Jesus begav sig till Jerusalem för att fira påsken tillsammans med sina lärjungar. Han visste att han skulle dö och uppstå i samband med denna högtid.


Sex dagar före påsk kom Jesus till Betania, byn där Lasarus och hans systrar Marta och Maria bodde, några kilometer utanför Jerusalem.




En stor mängd judar fick veta att Jesus var där, och de kom dit, inte bara för Jesu skull utan också för att se Lasarus, som han hade uppväckt från de döda. Då bestämde sig översteprästerna för att också döda Lasarus eftersom många judar för hans skull lämnade dem och trodde på Jesus.


När folket fick höra att Jesus var på väg in i Jerusalem, tog de palmblad och gick ut för att möta honom. Och de ropade: "Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels konung."



Det nya förbundet

Jesus gav påskmåltiden - den sista måltiden han intog med sina lärjungar före sin död - en ny innebörd då han instiftade nattvarden. Bröd blir vid nattvarden sönderbrutet som Kristi kropp. Vin blir utgjutet som Kristi blod. Jesus har blivit det sanna påsklammet.


I det Gamla Testamentet (gamla förbundet) pekade man på Jesus som skulle komma med det nya förbundet.


I det gamla förbundet kunde en människa närma sig Gud bara genom prästerna och offersystemet. Men Jesus frambar det slutgiltiga offret en gång för alla i sin död. Genom sitt offer utplånar han synden.


I och med Jesu död på korset slöts ett nytt förbund mellan Gud och oss.
Nu kan var och en personligen komma till Gud och få gemenskap med honom. När Jesus dog och uppstod igen, öppnade han en ny levande väg till Gud åt oss.


När kristna firar påsk tänker vi inte på Israels räddning ut ur Egypten utan på Jesu lidande, död och uppståndelse. Jesus är Guds Lamm som tar bort världens synd.


(En bit ur Påskberättelsen)


PÅSK-Viktiga Dagar:


 De viktigaste dagarna i påskfirandet är skärtorsdagen, långfredagen och påskdagen.


skärtorsdagen instiftades nattvarden av Jesus.
Efter måltiden gick han på kvällen till Getsemane trädgård med sina lärjungar där han kom i svår ångest.
Han bad ivrigt till Gud och svettades blod.
På natten blev han förråd av Judas och fängslad.


En skenrättegång genomfördes på natten av de religiösa ledarna och Jesus blev dömd till döden. Judarna hade inte rätt att verkställa dödsdomar, så de band Jesus och överlämnade honom åt den romerske landshövdingen Pontius Pilatus för att verkställa dödsstraffet.

långfredagen blev Jesus hånad och misshandlad av Pilatus soldater och fördes ut till att korsfästas på en plats utanför Jerusalem som heter Golgata. Han blev korsfäst mellan två förbrytare. När Jesus var död stack soldaterna upp ett svärd i sidan på honom och det kom ut blod och vatten. På kvällen blev Jesus lagd i en grav nära Golgata och en sten rullades för gravens öppning.


påskdagen blev det en stor jordbävning och änglar visade sig. Änglarna talade om för några kvinnor som kommit till Jesu grav att Jesus hade uppstått. Sedan kom Jesus emot dem och hälsade dem. De skyndade till lärjungarna och talade om att de sett Jesus uppstånden.
En vaktstyrka som hade placerats vid graven för att vakta den skyndade in till staden för att berätta om allt som hade hänt vid graven och att Jesu grav var tom. Jesus lever - halleluja!


Mer om Påsken kommer lagom till Påskmiddagen!

Varför äter man Påskmat?



Av jet - 26 mars 2013 01:00

 

Någon annan favorit? Skriv till oss på kommentaren till detta inlägg!

Av jet - 25 mars 2013 23:45

Påsken är tillbaka, lite tidigare iår, men här är den. Jets 3:e påskfirande. Vad gör man då på påsken?

Jo, man äter, man umgås, man lyxar till året med fjädrar upp till taket. Jet kommer bjuda på massor med recept, roliga skämt och självklart påskspel! Det får ni ju inte missa! Dessutom kommer vi göra vårt egna påskägg! Då kommer vi välja ut våra favoritgodisar och fylla vårt stora ägg med alla våra favoriter!

Men även du där hemma kommer att få välja ut godisar vi ska ha med! I den nya omröstningen finns 20 olika godissorter du kan välja på. De 3 sorter som får mest röster till på långfredagen vinner! Då kommer även ägget att bli fulländat! I förra omröstningen frågade vi vilken låt i melodifestivalen mellan 2002-2013.


Så här röstade ni:  

 

Av jet - 10 mars 2013 11:12

Nu när Melodifestivalen är över för i år och vi fick en vinnare, Robin Stjernberg, så tänkte vi innan vi startar med vårat ESC-tema att börja med andra roliga teman här på din och min favorit blogg!   

Nu i början av veckan kommer vi att ha Godis-tema!

Dessutom så kommer Jet få en helt ny serie som kretsar kring ett antal människor som har olika problem men som ändå binds samman i slutändan.

Jet's egna serie Folk På Kryssning som alltid får en att skratta kommer att ta en liten liten liten paus på Jet, men kommer att komma tillbaka inom en snar framtid.

Dessutom kommer Jet-Jorden Runt att återvända i slutet av mars!

Andra roliga nyheter kommer att komma till den sköna sommaren som inte är så långt bort!!!   

Vi kommer även i sommar att ha vårt egna Sommarlov där vi bjuder på fantastiska saker som hör med sommaren!


Mycket information men hoppas ni fick med allt.


//Jet

Av jet - 9 mars 2013 23:45

Tack alla ni som varit med oss under Melodifestivaltiden. Nu breakar vi och snackar godis!

Tack också för denna fantastiska lördag men över 100 besökare.

Som man säger i Norge: Tusen tack!    


Av jet - 9 mars 2013 23:30

Ilskna tittare rasar mot SVT - efter problem med röstningen.

– Uppgjord tävling går ju inte att rösta, skriver en läsare till Nöjesbladet.

 

Mängder av upprörda tittare har hört av sig till Nöjesbladet efter problem med röstningen.

Efter att ha försökt om och om igen vittnar de om att inte kunnat rösta på sin favoritartist.

– Det är röstkaos! Jag rasar då det inte går att rösta på melodi nummer 9! Jag är chockad, skriver en irriterad läsare.

Andra går så långt som att spekulera i om tävlingen är uppgjord.

– Vi är cirka 10 personer på en fest som inte kommer fram och kan rösta på Sean Banan.

Men enligt Melodifestivalens projektledare Thomas Hall ska allt vara i sin ordning.

– Allt fungerar som det ska med röstningen. Det är bara att de försöker igen, säger han.


Av jet - 9 mars 2013 23:30

RESULTAT:

1. Robin Stjernberg: "You" 166 poäng (91 + 75)

2. Yohio: "Heartbreak Hotel" 136 (30 + 103)

3. Ulrik Munther: "Tell the world I'm here" 126 (82 + 44)

4. Anton Ewald: "Begging" 108 (49 + 59)

5. Louise Hoffsten: "Only the dead fish follow the stream" 85 (36 + 49)

6. Sean Banan: "Copacabanana" 78 (37 + 41)

7. Ralf Gyllenhammar: "Bed on fire" 73 (33 + 40)

8. David Lindgren: "Skyline" 69 (57 + 12)

9. State of Drama: "Falling" 68 (50 + 18)

10. Ravaillacz: "En riktig jävla schlager" 40 (8 + 32)


DE FICK EUROPAS TOLVPOÄNGARE:

CYPERN: Sean Banan SPANIEN: Louise Hoffsten ITALIEN: Ulrik Munther ISLAND: Robin Stjernberg MALTA: David Lindgren UKRAINA: Ralf Gyllenhammar GREKLAND: Robin Stjernberg FRANKRIKE: Ulrik Munther STORBRITANNIEN: Ulrik Munther KROATIEN: Robin Stjernberg TYSKLAND: David Lindgren

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Omröstning

Var har du varit/ska du resa i sommar?
 Turkiet
 Spanien
 Egypten
 Polen
 Frankrike
 Italien
 USA
 Mexiko
 Kanada
 Brasilien
 Tyskland
 Grekland
 Thailand
 Cypern
 Storbritannien
 Portugal
 Australien
 Någonstans i Sverige
 Övriga norden
 Övriga världen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Översättning!

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards